Ahad, 23 Oktober 2011

Sokong dasar menyeluruh: KM


Utusan Borneo
by Sandy Mark Luna. Posted on October 23, 2011, Sunday

MODAL INSAN BERKUALITI: Taib melihat skrol graduan kurang upaya lepasan program Ekonomi Antarabangsa, Ngu Nyok Ping sambil disaksikan oleh Hatta (dua kanan) dan Khairuddin (dua kiri). Turut kelihatan, penerima-penerima Anugerah Diraja, Khaddraa Rajuli (tiga kiri), dan Chua Kim Eng (kanan) serta penerima Anugerah Khas Senat Lau Ee Li. — Gambar Jeffery Mostapha

KOTA SAMARAHAN: Pendekatan yang lebih bersifat terbuka sekarang menyediakan ruang kepada para graduan untuk memberi maklum balas dalam memperbaiki sistem yang diperkenalkan kerajaan.

Ketua Menteri Pehin Sri Abdul Taib Mahmud berkata, ia bagi memastikan tidak wujud ketirisan dalam sistem penyampaian dan membasmi ‘Little Napaleon’ sekiranya masih ada di negeri ini.
“Inilah dasar yang perlu kita sokong, dasar yang lebih melihat dan menangani segala permasalahan daripada perspektif lebih menyeluruh dan bukannya daripada sudut pandangan sempit dan ‘populis’,” ujarnya.
Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Konvokesyen Universiti     Malaysia Sarawak (UNIMAS) ke-15 di Dewan Tunku Abdul Rahman Putra (DeTar Putra), di sini, semalam.
Hadir sama, Pengerusi Lembaga Pengarah UNIMAS, Datu Dr Hatta Solhi dan Naib Canselor UNIMAS Profesor, Datuk Dr Khairuddin Ab Hamid.
Dengan pendekatan tersebut, Taib mahu graduan melengkapkan diri dengan pelbagai pengetahuan dan kemahiran sebagai persediaan untuk mengharungi cabaran ekonomi yang lebih hebat.
Sementara itu, katanya, Sarawak bertuah kerana UNIMAS mempunyai persiapan lengkap dan rapi dalam membantu melahirkan modal insan berkualiti.
Beliau turut mencadangkan agar UNIMAS menggunakan data-data alumni dalam memenuhi pasaran kerja sebagai salah satu indeks pencapaian universiti.
Pada masa sama, katanya, graduan perlu memberi maklum balas dan menyumbang kepada alumni mereka, se-perti yang dipraktikkan beberapa universiti terkemuka dunia, antaranya Havard, Cambridge dan Oxford.
“Saya amat yakin UNIMAS dan Koridor Tenaga Diperbaharui Sarawak (SCORE) dapat menyumbang ke arah negara mencapai status eko-nomi berpendapatan tinggi dan negara maju menjelang 2020,” katanya.
Dalam ucapannya, Taib menegaskan pembudayaan inovasi dalam semua aspek pembelajaran khususnya di peringkat universiti akan menyaksikan peningkatan dalam ekonomi negara selain mewujudkan modal insan yang kompetitif.
Menurutnya, pembudayaan inovasi mampu membawa pembangunan dan transformasi ke tahap lebih tinggi lagi bagi mencapai kejayaan besar pada masa depan.
“Oleh itu, universiti mela-lui pengeluaran graduan yang inovatif dan penyertaan aktif warga akademik harus menjadi wadah paling berkesan sebagai pemacu utama model ekonomi baru negara.
“Di sinilah saya ingin me-lihat universiti berperanan sebagai ejen pembangunan negara secara lebih berkesan,” katanya.
Sementara itu, Khairuddin dalam ucapannya berkata, dua kompleks baru iaitu Pusat Islam dan Kompleks Sukan dan Rekreasi di UNIMAS dijangka siap pada tahun 2012.
Menurut beliau, kompleks sukan itu bagaimanapun dijangka siap lebih awal, sebelum tahun ini berakhir bagi membolehkan universiti itu menjadi tuan rumah kepada Sukan Borneo yang bakal diadakan tidak lama lagi.
“Saya ingin mengambil peluang ini untuk mengucapkan ribuan terima kasih kepada pihak kerajaan persekutuan dalam membantu UNIMAS menjadikan usaha ini kepada satu realiti,” katanya.
Antara prasarana baru   UNIMAS ialah Dewan Tunku Abdul Rahman Putera (DeTar Putra) dan Fakulti Eko-nomi & Perniagaan dan Fakulti Sains Sosial.
Fakulti Perubatan & Sains Kesihatan dijangka akan berpindah ke kampus barat menjelang tahun depan.
“Selaras dengan itu, UNIMAS akan beroperasi di kampus barat secara keseluruhannya,” katanya.
Beliau turut memaklumkan, Program Sains Asasi Kemanusiaan yang ditawarkan khusus buat lepasan SPM aliran sastera merupakan salah satu daripada pelbagai program baru yang akan diper-kenalkan UNIMAS pada tahun depan.
Katanya, pihak universiti sedang berusaha untuk menawarkan program itu yang di bawah Pusat Pengajian Pra-Universiti (PPPU) UNIMAS.
“Sekiranya tidak ada halangan, program ini dijangka akan mula ditawarkan pada sesi 2012/2013,” katanya.
Menurutnya lagi, PPPU Unimas berjaya berjaya menarik seramai 575 orang pelajar pada sesi 2011/2012 berbanding 232 orang pada sesi sebelumnya.
“Kenaikan jumlah peng-ambilan ini membuktikan masyarakat telah mengetahui tentang kewujudan program asasi di UNIMAS  hasil daripada nama baik dan promosi universiti,” katanya.
Sementara itu, majlis konvokesyen selama dua hari yang berakhir hari ini, menyaksi-kan 1,651 graduan menerima ijazah masing-masing.
Daripada jumlah itu, lapan graduan adalah penerima Ijazah Doktor Falsafah dan 126 penerima Sarjana.
Penerima Sarjana Muda pula seramai 1,517 orang yang mana seramai 495 daripada jumlah itu terdiri dari graduan lelaki.
Tahun ini, seramai tujuh graduan dipilih menerima Anugerah Akademik 2011. Anugerah Pendidikan Diraja (dua), Anugerah Canselor (seorang), Anugerah Pro-Canse-lor (seorang) dan Anugerah Khas Senat (tiga).


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...