Ahad, 23 Oktober 2011

Pampasan Akibat Tidak Dibayar Gaji




Anda mempunyai sebab yang berpatutan untuk menuntut 
gantirugi terhadap syarikat 


Soalan


Setelah menghadiri pemeriksaan perubatan prapekerjaan, saya diberitahu oleh bakal majikan saya bahawa saya tidak sesuai untuk jawatan eksekutif jualan yang telah ditawarkan kepada saya kerana didapati menghidap penyakit tekanan darah tinggi.

1. Saya ingin tahu sama ada penyakit tekanan darah tinggi boleh menjadikan satu faktor untuk menentukan seseorang tidak sesuai untuk pekerjaan seperti jualan dan promosi bahan bacaan.

2. Bolehkah saya mengadakan pemeriksaan perubatan prapekerjaan di hospital besar kerajaan?

3. Di manakah saya boleh memfailkan aduan tentang layanan yang tidak adil oleh syarikat tersebut dan doktor syarikatnya jika saya boleh membuktikan bahawa saya adalah sesuai untuk pekerjaan tersebut?

Jawapan

Jika bakal majikan anda telah menyebutkan dalam surat tawaran kerja bahawa lantikan anda adalah atas syarat bahawa anda perlu disahkan sesuai dari segi perubatan untuk pekerjaan tersebut oleh doktor syarikatnya, maka anda tidak boleh mendesak untuk mengadakan satu lagi pemeriksan perubatan oleh seorang doktor atau hospital lain.
Bakal majikan anda tidak perlu menerima permintaan anda untuk mengadakan pemeriksaan yang kedua di mana-mana hospital atau klinik lain.
Jika anda merasai anda mempunyai sebab yang berpatutan untuk menuntut gantirugi terhadap syarikat berkenaan, anda boleh mempertimbangkan mengadakan suatu tindakan Mahkamah Sivil terhadapnya.
Anda belum lagi mula bekerja dengan syarikat. Oleh yang demikian anda bukanlah seorang pekerja di bawah Akta Kerja 1955 atau Akta Perhubungan Perusahaan 1967 dan tidak boleh membuat sebarang tuntutan di bawah kedua-dua akta tersebut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Awalan meN-

Munsyi Md Rasul bin Haron@Amatara Bahagian Matrikulasi 30 Jun 2022 Panduan Bahasa PROSES PENGIMBUHAN 2) Awalan meN- fungsi pengg...